ÚNIKOVKY
Einsteinovy otázky zde
Procvičuj na netu
rychlost matmat.cz/
Olympiáda z matematiky
https://www.matematickaolympiada.cz/media/5435314/z69i-zadani.pdf
Přečti si všechny pokyny a pak najdi úlohy pro 6. ročník
Jakékoliv 3 úlohy přines do vánoc do školy, každou na jiném papíře, se záhlavím podle vzoru. Zbytek po jarních prázdninách.
Hraj ABAKU - sám na počítači, doma s rodinou (hrací pole 15x15 polí, 10 sad číslic 0 - 9) liga.abaku.cz/Play.aspx
Trénuj BRLOH (v archivu, pozvi rodiče) brloh.math.muni.cz/archiv
Geotest - nová sada příkladů na geotest.geometry.cz/
Pinterest cz.pinterest.com/pin/629237379169480034/
skládání těles www.facebook.com/watch/?v=653284001910009
6. ročník
má 6 hodiny matematiky týdně. Střídáme 2 hod aritmetika, 2 hodiny geometrie + 2 hod v úterý procvičujeme, co je třeba. Plán učiva na celý rok je zde.
Na hodiny je potřeba nosit rýsovací pomůcky (trojúhelník s ryskou + další pravítko, ořezanou tužku číslo 2 a 3, kružítko, úhloměr (stačí papírový). Dále školní sešit a oba pracovní sešity. Učebnice si nechávejte doma.
Krátký domácí úkol, většinou z pracovního sešitu, dávám každou hodinu (pouze mimořádně ne, např. po velké písemce, před prázdninami)
Doporučuji stáhnout program GEOGEBRA (rýsování na počítači)
Na procvičování početních dovedností je výborná hra ABAKU, lze ji hrát na počítači i doma na stole.
Zúčastníme se soutěže logická olympiáda
Další zábavná soutěž pro všechny je BRLOH.
Červen
Aritmetika
Rozklady na prvočísla, největší společný dělitel čísel, nejmenší společný násobek čísel, slovní úlohy
Vymysli slovní úlohu na probíranou látku
Geometrie
Tělesa - kvádr a krychle. Vytvoř jejich modely a přines do školy. V programu geogebra sestavuj hrady z kvádrů a krychlí.
Počítej příklady na objem a povrch těchto těles.
Vymysli slovní úlohu na počítání objemů a povrchů.
Jarní prázdniny
Leden
aritmetika - dělíme desetinná čísla přirozeným i desetinným číslem
- přes vánoce jste mohli vymýšlet jednoduché slovní úlohy na sčítání, odčítání a násobení desetinných čísel (žádné jsem nedostala :))
geometrie - úhly
- osová souměrnost
Prosinec
aritmetika - násobení desetinného čísla přirozeným číslem i desetinným číslem
- úhly v trojúhelníku - měříme, rýsujeme
Listopad
hraj si na flashfabrica.com/f_learning/brain2/brain02.html doplňuj početní operace co nejrychleji
hraj si na flashfabrica.com/f_learning/brain/brain.html klikej čísla za sebou od nejmenšího, vyjde ti, jak starý je tvůj mozek
Pozoruj tanečnici. Na kterou stranu se ti točí?
Obecně častěji se figurka točí lidem doprava. Mnohem více ženám. Těch žen, kterým se točí doleva je sotva čtvrtina. U mužů je "levotočivých" podstatně více, ale přesto jen asi slabá polovina. Ale více žen, nežli mužů, ji po čase dokáže vidět otáčet se na obě strany a to některé dokonce dle vlastní vůle.
O co jde v tomto testu? O zjištění, která ze dvou vašich mozkových polokoulí je dominatnější. Pravá, zodpovědná za city, emoce, obraznou a symbolovou
představivost, prostorové a časové vnímání, orientaci, fantazii, imaginaci, kreativitu atd., nebo levá, zodpovědná za logiku, analytické, matematické a
pojmové myšlení, verbální myšlení a jazyk, praktické tvoření, strategii atd..? Pravotočivost ukazuje na pravou mozkovou hemisféru, levotočivost na levou.
Jak je ale možné, že tu holku v jednu chvíli vidí dva lidé otáčet se každý na jinou stranu? Nebo i jeden člověk ji vidí otáčet se na druhou stranu, nežli před chvílí? Celý fór je v tom, že vzhledem k tomu, že to je jen plošná silueta postavy (tedy stín), tak ani u jednoho obrázku, ze kterých se skládá tato gif-animace (je jich celkem 34) nemáte jistotu, jestli na tuto postavu koukáte zepředu, nebo zezadu, zprava nebo zleva - tedy jestli ta zvednutá ruka a noha je pravá nebo levá (atd.). Při statickém obrázku si tento problém dokážeme uvědomit a vůlí siluetu postavy dokážeme vidět jednou zepředu a podruhé zezadu (respektive zprava či zleva). Ale když tyto sporné obrázky na sebe začnou ve smyslu filmového pásu navazovat, náš mozek je musí vyhodnotit jako plynulý pohyb a aby nezkolaboval, musí určit i na kterou stranu. A to vlastně zpočátku bez naší vědomé vůle. Ti, kteří dobře dokáží ovládat své mozkové hemisféry, dokáží vědomě "otočit" směr pohybu figurky na libovolnou stranu, některým se smysl otáčení mění náhodně (nedokáží jej ovlivnit vůlí) a u těch, kteří figurku vidí vždy otáčet se pouze na jednu stranu, je výrazně dominantní jedna mozková hemisféra. (doufám, že snad neexistují jedinci, kteří by pohyb figurky nevnímali jako otáčivý - ti by pravděpodobně měli problémy i se sledováním filmů a pod.) Vzhledem k té základní spornosti určení stran u stínové siluety, lidé, kteří dokáží vidět změnu smyslu jejího otáčení, říkají, že "přeskakuje z nohy na nohu".
Rýsujeme úhly, jeho osu, rozdělujeme úhly na poloviny, čtvrtiny, ..., rýsujeme pravidelné trojúhelníky, čtyřúhelníky, šestiúhelníky, osmiúhelníky, ..., bez úhloměru dokážeme sestrojit úhel o velikosti 60°, 30°, 90°, 120°, 15°, 45°, 75°,...
Sčítáme a odčítáme úhly jak geometricky, tak početně
násobíme a dělíme úhly dvěma, čtyřma, ... geometricky i početně
Převádíme jednotky velikosti úhlu (stupně, minuty)
Dobrovolný DÚ v programu GEOGEBRA:
Narýsuj květinu
Postup: narýsuj kružnici
Z bodu na této kružnici narýsuj další (stejnou) kružnici, prochází středem
Sestroj průsečíky těchto kružnic (zvol ikonu bod a vyber průsečík)
z těchto průsečíků opět sestroj další kružnice
... takto pokračuj ... až to bude hotové
můžeš přidávat další a další kružnice a tak tvořit víc a víc květin
Mělo by to vypadat asi takto
pokud se ti to podaří, ulož jako obrázek, nebo sobor .ggb a pošli mi to na můj email :) Odměnou ti bude pocit skvělé práce a pochvala před celou třídou + jasně že jednička :) !!Nezapomeň se podepsat!!
V aritmetice počítáme s desetinnými čísly (sčítání, odčítání zpaměti i pod sebe), řešíme slovní úlohy, převádíme jednotky délky, hmotnosti, objemu